2015. április 6., hétfő

11. hét

Ezen a héten is folytattam a közelmúltban elkezdett tudományos cikk fordítását. Azt döntse el az angolul jól tudó olvasó, hogy milyen minőségben, de talán jól. A fordításhoz szótárnak most is a http://szotar.sztaki.hu/magyar-angol oldalt használtam, ahol a szavak angol és magyar megfelelőinek belinkelt hangfájljait is mindig többször meghallgattam gyakorolva a kiejtést. Továbbá a lefordított mondatokat egészben is visszahallgattam és visszamondtam most is a http://www.ivona.com/ oldalon.

Biological evolution demands genetic variability; chaos provides a means of sructuring random changes, thereby providing the possibility of putting variability under evolutionary control. A biológiai evolúció igényli a genetikai változékonyságot, a káosz pedig biztosítja az eszközöket a véletlenszerű, strukturált változásokra, ezáltal pedig biztosítja a változékonyság evolúciós kontroll alá helyezésének a lehetőségét.

In NP the maximum-power evolution of a space-time neuromatrix in creatures constitutes the basis of their self-referential and autocatalytic (see Appendix) consciousness. Az NP-ben a teremtményeknél jelen lévő tér-idő neuromátrix maximális lendületű evolúciója képezi az alapját a saját önhivatkozó és autokatalítikus (lásd Appendix) tudatuknak.

It is to such a description and definition of consciousness we now turn. Ez egy olyan leírása és definíciója a tudatnak, amely most fordulatot hoz a számunkra.

The definition of consciousness The hardwired space-time cognitive mapping functions of the brain's hippocampus have been described in some detail by O'Keefe (1985), and O'Keefe and Nadel (1978). A tudat definíciója. Az agyi hippokampusz huzalozott kognitív tér-idő térképező funkcióinak néhány részletét O'Keefe, illetve O'Keefe és Nadel írta le 1985-ben és 1978-ban.

However, there is a deeper question. Azonban ez egy mélyebb kérdést takar.

Is there evidence for a hardwired space-time neuromatrix in the brain that could translate into the experience of consciousness? Evidenciának tekinthetjük, hogy a huzalozott tér-idő neuromátrix az agyban le tudja fordítani a tapasztalatot a tudat számára?

Melzack (1992) has developed a pervasive model  impulses closleyto account for the diversity of phantom limb experiences that involves circuitry throughout the brain, and that I think jibes well with our everyday experience of an active "stream of consciousness." Melzack (1992) kifejlesztett egy meggyőző modellt, amely leírja a változatosságát az úgynevezett fantom végtagokról szerzett tapasztalatoknak, amelyek magukban foglalják az agy kapcsolási sémáinak mintázatait, és szerintem ezek megfelelnek az aktív "állapotban lévő tudat" mindennapi tapasztalatainak.

To explain vivid phantom limb experiences among people born without the particular limbs in question Melzack has proposed a hardwired neuromatrix dispersed over three major brain circuits that continously generates a pattern of impulses that indicates "that the body is intact and unequivocally one's own (p 123.) Élénk képekben beszél a fantom végtagokról szerzett tapasztalatokról, amelyek a végtag nélküli emberek között születtek, és a szóban forgó tervezetben Melzack szerint a huzalozott neuromátrix szétszórt módon van jelen a három agyi főáramkör felett, és ezek a szétszórt részek folyamatosan generálják az impulzusmintákat, amelyek mintegy jelzik az embernek, "hogy a testrész ép és egyértelműen a sajátja" (p 123.).

I interpret these hardwired patterns of impulses closely in line with Melzack's interpretation to represent a continuously-generated feedforward template of the active "body universe." Én úgy interpretálnám az impulzusoknak eme huzalozott mintáit szorosan Melzack interpretációjánál maradva, mint amelyek reprezentálnak egy folyamatosan generált és önszabályozó sablont, ami az aktív emberi test egészének sajátja.

That is continously-generated pattern of impulses represents a pure space-time template for the body is evidenced by the fact that the missing body part even if congenital is experienced as extended in space and time. Azt, hogy az impulzusok folyamatosan generált mintái mintegy reprezentálják az emberi test tiszta tér-idő sablonját, evidenciaként kezelhető ténynek tekinthetjük, mint ahogy azt is, hogy a test hiányzó részének tapasztalatát, még ha az veleszületetten hiányzik is, ez a sablon kiterjeszti a térben és az időben.

Thus, the phantom limb experience, somewhat surprisingly perhaps is a(the) vital clue as to the origin and nature of consciousness we all experience. Így a fantom végtagokról szerzett tapasztalatok egy kissé meglepően hatnak, mint az élet esetleges lenyomatai, és mint saját tudatunk eredeti és természetes tapasztalatai a teljességről.

While Melzack did not connect his model with consciousness, I propose that conscious experience is the continously-generated entirety of the activity of the pure space-time template of the body in the brain-it feeds forward the integrity and "whereabouts" of the genetically-derived template of the body universe. Amíg Melzack modelljével nem tud kapcsolatot teremteni az emberi tudattal addig én úgy tervezem, hogy a testi aktivitás tiszta tér-idő sablonjának folyamatosan generált teljességét körülvevő tudatos tapasztatok jelenlétét az agyban egy teljes integritásban önszabályozó és eredetét illetően genetikusan származtatott sablonra vezetem vissza az emberi test teljes univerzumában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése