Ezen a héten is folytattam a fordítói tevékenységet, most egy angol tudományos folyóiratból származó természettudományos cikket fordítottam magyarra, és most úgy döntöttem, hogy a következő hetekben addig nem állok meg vele, míg végig le nem fordítom. Azt döntse el az angolul jól tudó olvasó, hogy milyen minőségben, de talán jól. A fordításhoz szótárnak most is a http://szotar.sztaki.hu/magyar-angol oldalt használtam, ahol a szavak angol és magyar megfelelőinek belinkelt hangfájljait is mindig többször meghallgattam gyakorolva a kiejtést. Továbbá a lefordított mondatokat egészben is visszahallgattam és visszamondtam most is a http://www.ivona.com/ oldalon. Alul most is olvashatóak a lefordított mondatok.
Chaos theory and the evolution of consciousness and mind: a thermodynamix-holographic resolution to the mind-body problem A káoszelmélet és a tudat, illetve az elme evolúciója, a test-elme probléma elemzése a termodinamika és a holográfia szempontjából.
Abstract-this address describes neurological positivism's (NP) energetic evolution of consciouness, mind, and the brain-mind relationship within a model that integrates ideas and research from chaos theory, Pribram's holonomic brain theory, evolutionary theory and encapsulation of space-time consciousness from chaotic-holographic environments is described. Ez az előadás jól leírja az idegélettani pozitivizmus fogalmát (NP), a tudat és az elme energetikai evolúcióját, továbbá az agy-elme összefüggést egy sajátos tudományos modellen belül, amely egyesíti a létező tudományos elképzeléseket és a kutatási eredményeket a káoszelméletről, a Pribram féle holografikus agy elméletről és a körülhatárolt tudati tér-idő kaotikus-holografikus környezetéről.
Consciousness is described as a natural evolutionary space-time template of continuously generated self-referential energy patterns (algorithms). A tudat felépítése analógiában áll azzal amit úgy írhatunk le, hogy a folyamatosan keletkező és önhivatkozó energia mintázatok tér-idő sablonja (algoritmusok).
The energetic evolution of mind is described as a natural self-referential exteriorization of the algorithmic organization of consciousness in the form of culturally shared mental models. Az elme energetikai evolúciója analógiába hozható a tudat algoritmikus szerveződésének természetes, önhivatkozó kivetítésével olyan formában, amely megfeleltethető a mentális modellek kulturális objektivizációjának.
It is proposed that the brain-mind energy relationship has historically undergone and continues to undergo change, and that this change is a natural thermodynamic arrow that constitutes the evolution of culture. Ez egy sajátos terv megvalósulásának tekinthető, hogy az agy-elme energetikai összefüggésrendszere egy sajátos fejlődési folyamaton ment keresztül a történelemben, majd ez a fejlődés irányt váltott és ez az irányváltás, mint a természet termodinamikus lendülete, életre hívta a kulturális evolúciót.
Proceeds in the direction of progressively more complete and efficient exteriorizations of the algorithmic organization of the brain-thus, for example, the recent evolution of brain-like computing systems and virtual reality systems. A haladás új irányának legfőbb érdeme az agy algoritmikus szerveződésének teljesebb és hatékonyabb objektivációja, mint például amikor az agy újabb kori evolúciója előnyben részesíti a számítástechnikai és virtuális valóságot leíró rendszereket.
Accordingly, an uneven, but closing, central-energy-state identy (self-similarity) between brain and mind is described. Ennek megfelelően ezeket egy az agy és az elme között meglévő, egyenetlen de zárt (önhasonló) központi energetikai állapot azonosító írja le.
It is concluded that NP's conception of mind helps us understand the evolutionary unfoldment of culture, and provides a sense of direction as to its future. A végkövtkeztetés tehát, hogy az elme NP koncepciója segít megértenünk, hogy hogyan fejlődött ki a kultúra és biztosítja, hogy lássuk a jövő irányát is.
Chaos theory in the context of this adress Káoszelmélet az előadás összefüggésében
Almost everyone these days has at least heard about chaos theory, although not many lay people really understand what is is all about. Legalább egyszer már majdnem mindenki hallott a káoszelméletről, jóllehet kevés laikus érti, hogy mi is az valójában.
In this paper is will not be possible to provide a comprehensive introduction to chaos theory. Ez a cikk nem akar mindenre kiterjedő ismertetést nyújtani a káoszelméletről.
I will assume that the reader has enough knowledge, or perhaps enough of an intuitive feel, to know that chaos theory has something to do with the deeper underlying order that seems that will be provided, should be enough for the alert lay person to follow the general theses and arguments of this address. Inkább arra szeretnék vállalkozni, hogy adjak elég tudást, vagy legalább egy kis intuitív rálátást az olvasónak arra, hogy a káoszelméletben van valamilyen mélyebben megalapozott rend, ami alapján megérti az előadás ezt követő érveit és téziseit.
For those who would like to pursue a comprehensive introduction to the idea and methods of chaos theory, see Gleick and Abraham, Abraham and Shaw. Azok akik szeretnének átfogó ismereteket szerezni a káosz elméletéről és módszertanáról olvassák Gleick és Abraham továbbá Abraham és Shaw műveit.
It is upon the more general patterns of the deep underlying dínamic order of complexity in nature that attention will be focused. Az utóbbi időben a természeti komplexitás mélyen megalapozott dinamikus rendjének általánosabb mintázataira fókuszálódott a figyelem.
Of course the mathematics of chaos theory fit hand-in-glove with these patterns but as it will be seen later within the framework of Neurological Positivism (NP) the patterns have their origins in the algorithmic organization of the brain, and therefore precede in time the mathematical science that describes them. Természeten a káoszelmélet matematikája hozzáigazodik ezekhez a mintázatokhoz, ahogy a kéz is beleillik a kesztyűbe, de lehetséges olyan eset is, mint ahogy majd később látni fogjuk, hogy a Neurológiai Pozitívizmus (NP) rendszerén belül a mintázatok az agy algoritmikus szerveződésében lelik eredetüket és éppen ezért a matematika tudománya megelőzi őket a leírásban.
Whether we are studying turbulent flows in rivers, dynamic energy hierarchies in ecosystems, or the four nested characteristics of human „stream of consciousness” delineated introspectively by William James (1890), for example, the fundamental organizational patterns are in general the same. Vajon tanultunk e már turbulens áramlásokról a folyókban, dinamikus energetikai hierarchiákról az ökoszisztémában, vagy az ember négy rögzült jellemzőjéről "a tudat patakjáról" William James 1890-es önelemző leírásából, az alapvető szerveződési mintázatok ezeknél a jelenségeknél általában ugyanazok.
For our purposes, a thumbnail summary of the chaos-theoretical features of pattern that apply to dynamical systems such as the foregoing would be as follows: The dynamical unfoldment of the patterns immanent in complex systems lies behind the grasp of everyday experience. A mi célunk egy egységes összefoglalás a káosz mintáinak elméleti jellemzéséről, amely a dinamikus rendszerekre is vonatkozik, és ahogy az előbbiekben úgy a következőkben is azt akarjuk, hogy a mintázatokról szóló előadás sokszínű legyen azon komplex rendszereken belül, amelyek a mindennapi tapasztalat felfogásában rejlenek.
Phenomena such as those mentioned above that may appear chaotic or totally unorganized and unconnected in everyday experience actually contain indwelling, interconnected deterministic order. A káosz jelensége olyan, mint azok a fent említett dolgok, amelyek teljesen kaotikus, vagy totálisan szervezetlen és összefüggéstelen formában jelenhetnek meg a mindennapi tapasztalatban, de aktuálisan magukban hordoznak kölcsönösen összefüggő és determinisztikus rendet is.
The order lying behind the apperance is that of self-similarity (not self-same) and self-referentiality across scale and aspect of nature. Ez a rend pedig hazudik, a külsőségek mögött egy önhasonló (nem önazonos) és önhivatkozó jelleg hálózza be a természet arányait és formáit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése